zondag, juni 15, 2014

Wij Bloggen Glutenvrij: Advies Voor Glutenvrije Groentjes!

Wij Bloggen Glutenvrij...? Ja! Wij Bloggen Glutenvrij is een samenwerkingsactie tussen glutenvrije bloggers. Iedere blogger plaatst op de 15e van de maand een blog over hetzelfde onderwerp. Door Elize van Stories Of A Coeliac werd ik gevraagd mee te doen, en natuurlijk zei ik ja!

"Je hebt Coeliakie." Het kan best een klap zijn, dit ene zinnetje. Zelf vond ik dat wel meevallen; ik had het stiekem wel verwacht en ik was al gewend aan het idee van een chronische ziekte (door mijn zusje, die Diabetes type 1 heeft). Maar bij dat zinnetje komt wel heel veel kijken. Opeens wordt toch je hele leven op zijn kop gegooid. Nu ik alweer bijna 10 maanden verder ben (wow, dat gaat snel!), is glutenvrij de normaalste zaak van de wereld. Dat was 10 maanden terug wel anders. Vandaar dat ik vandaag advies geef aan glutenvrije groentjes!

Om maar gelijk goed te beginnen: je eerste brood wordt niks, uiteten gaan is niet langer relaxed, "die ene hap maakt niet" ga je vaker horen, glutenvrije versies lijken niet op de 'echte' variant, gluten zit in de vreemdste dingen (make-up bijvoorbeeld) en je wordt een pro in ingrediëntenlijsten lezen (al verwacht je dat in het begin niet). Oh en het zal zeer waarschijnlijk nog wel eens fout gaan, met als gevolg dat je een pure haat ontwikkeld tegen gluten en kruiscontaminatie. Ja, een glutenvrij dieet is niet altijd zo makkelijk. Maar vrees niet, het is te doen - klinkt niet echt geloofwaardig na dit, hè?



Wees open
Iets wat ik vanaf het begin heb gedaan, is er open over zijn. Niet omdat ik er graag aandacht mee wil, maar omdat ik het bijvoorbeeld heel vervelend vind als ik iedere keer nee moet zeggen als iemand iets aanbied. Veel mensen tonen veel begrip en interesse als je uitlegt waarom je niets mag nemen.
Daarnaast is het ook makkelijker als je ergens anders moet gaan eten. Als je vanaf het begin er open over bent geweest, wordt het toch iets makkelijker om uit te leggen dat kruiscontaminatie echt slecht voor je is.

Laat het geen reden zijn om 'nee' te zeggen
Dit is een puntje waar ik zelf nog wel eens moeite mee heb. Als je uiteten gaat, ben je altijd degene die 'moeilijk' moet doen. Als je bij iemand thuis gaat eten, zul je 'lastig' moeten doen over het kookproces. Dat is niet makkelijk. Ik voel me altijd heel lastig als ik over ieder klein dingetje vervelend moet gaan doen. Maar dit is wel heel belangrijk! Uiteindelijk gaat het wel om jouw gezondheid!
Zelf heb ik altijd snel de neiging om nee te zeggen tegen een etentje. Zonde, want dat is echt niet nodig. Ik merk steeds meer dat mijn vrienden het helemaal niet erg vinden om wat extra moeite te doen. Ze vinden het vaak zelfs interessant om te weten wat nou precies wel en niet kan.

Bron: http://iamnedstarksmissinghead.tumblr.com
Geef het de tijd
Verwacht niet dat je na een weekje je weer helemaal geweldig voelt. Verwacht niet dat je binnen een week zonder problemen het dieet volgt en ga er niet vanuit dat het nooit fout zal gaan. Je mag boos, verdrietig of wat dan ook zijn. Uiteindelijk leer je het allemaal, van ingrediëntenlijsten lezen tot perfecte broden bakken (bijna dan).
Ik denk dat blogs een grote hulp kunnen zijn, net zoals het coeliakieforum en het magazine van de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Door er veel over te lezen en te praten, verwerk je het en leer je er steeds meer over, waardoor het dieet ook makkelijker wordt. Uiteindelijk denk ik dat het belangrijkste is dat je het veel tijd geeft.

Het dieet is niet altijd makkelijk, maar zeker te doen. Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die ik erover zou kunnen vertellen. Als je nog vragen hebt, mag je die dus altijd stellen! Dat kan je in een reactie hieronder doen, of door te mailen, te tweeten, etc.
Wat vindt jij of lijkt jou het lastigste aan een glutenvrij dieet?

Er zijn nog vele andere bloggers die vandaag mee doen. Benieuwd wie dat zijn? Check hieronder:
Glutenfree Amsterdam
Glutenvrije mama
Glutenvrij reizen
Home of Comfort
Ik ben glutenvrij
Lekker Glutenvrij
Rijstwafel

2 opmerkingen: