zaterdag, februari 01, 2014

Recept: Glutenvrije Monchou Taart

Gisterenochtend stond ik op met zo'n gevoel van 'ik heb zin om iets lekkers te maken'. En dus ging ik eens door mijn receptenboeken bladeren. Al gauw kwam ik uit bij een taart die er heel lekker uit zag, maar waarvan ik niet zo een twee drie aan de ingrediënten kon komen. Die taart deed me echter wel denken aan de lekkere taart die de vriendin van mijn broer een hele tijd terug had gemaakt. En dus besloot ik een glutenvrije variant te proberen.


Benodigdheden:
200 gram glutenvrij speculaas (2 pakken van Schär)
150 gram roomboter
200 gram monchou
1 zakje klopvast
1 zakje vanillesuiker
250 ml slagroom
100 gram witte basterdsuiker
Evt. (vlaai)fruit

Bereidingswijze:
Vet een springvorm van 20 of 24 (afhankelijk van hoe hoog je wilt dat de taart wordt) in met boter en bekleed de vorm met bakpapier. Hierdoor blijft het bakpapier straks niet zo snel aan de taart plakken.

Maal de glutenvrij speculaas fijn met een keukenmachine of plet ze met een deegroller (hiervoor moet je ze wel in een zak of doek doen). Zelf zou ik gebruikte ik een keukenmachine en was ik daarmee met een paar seconden klaar. Smelt vervolgens de boter en roer net zoveel door de speculaas kruimels tot deze net nat zijn. Als je een beetje boter over houdt is dit dus niet erg.
Vul je springvorm met het speculaas mengsel en druk het goed aan. Zet het daarna in de koelkast en laat het minstens een uur hard worden.

Voor de vulling klop je eerst de slagroom stijf met de zakjes vanillesuiker en klopvast. Mix de witte basterdsuiker goed met de monchou en voeg dit vervolgens toe aan de slagroom. Mix ook dit weer tot het helemaal gemengd is.
Als je mengsel klaar is en je bodem een uur in de koelkast heeft gestaan, kun je het mengsel over de bodem scheppen. Strijk het glad en zet het opnieuw in de koelkast. Het moet weer minstens een uur daar blijven.

Als je de taart weer uit de koelkast haalt, is hij klaar om te eten. Je kan er eventueel nog fruit op leggen. Zelf gebruikte ik verse aardbeien en dat was een erg lekkere combi! Smakelijk!

1 opmerking:

  1. Er gaat niets boven monchou taart, heerlijk! En deze variant ga ik onthouden :)

    BeantwoordenVerwijderen